انواع جت پرینتر و ویژگی های آن

همانطور که می دانید از جت پرینتر برای چاپ اطلاعات ضروری بر روی بسته بندی محصولات مختلف استفاده می شود. این وسیله تنوع زیادی دارد به همین دلیل در ادامه می خواهیم به انواع جت پرینتر و ویژگی های آن بپردازیم و کاربرد این دستگاه را بررسی نماییم.

کاربرد جت پرینتر

دستگاه جت پرینتر در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع آرایشی و بهداشتی، مواد سلولزی، چوب، لوله سازی، خودروسازی و … کاربرد دارد. در واقع در هر صنعتی که نیاز است اطلاعاتی بر روی محصولات چاپ شود می توان از دستگاه جت پرینتر استفاده کرد. معمولا از این دستگاه در انتهای خط تولید استفاده می شود و اطلاعات ضروری مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره سریال و … را بر روی محصولات تولیدی درج می کند. به همین دلیل است که به دستگاه جت پرینتر، تاریخ زن، کد زن، چاپگر غیر تماسی و … نیز می گویند.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم برای آن که از کپی کردن محصولات تولیدی یک شرکت جلوگیری شود، اطلاعات ضروری را می توان به وسیله جت پرینتر بر روی محصولات چاپ نمود. این کار باعث شناسایی محصولات و اختصاص یافتن آن ها به یک شرکت خاص می شود. به عنوان مثال با درج اطلاعاتی مانند لوگو و آرم شرکت، شماره شیفت و … بر روی محصولات آن کارخانه، بین آن ها و تولیدات کارخانه های دیگر تمایز ایجاد می شود.

ویژگی های جت پرینتر

دستگاه جت پرینتر انواع مختلفی دارد اما ویژگی های اساسی در آن ها مشترک است. در ادامه این ویژگی های مهم را نام می بریم.

توانایی چاپ اطلاعات متغیر
همانطور که قبلا اشاره کردیم دستگاه های تاریخ زن می توانند اطلاعاتی مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، ساعت تولید، شماره شیفت و … بر روی محصولات چاپ نمایند. طبیعتا بعضی از این اطلاعات متغیر هستند. دستگاه جت پرینتر می تواند به صورت خودکار این اطلاعات را تغییر داده و سپس بر روی محصولات چاپ نماید. در واقع نیازی به تنظیم دستی آن نیست. در صورتی که داده هایی که قرار است بر روی محصولات درج کنید متغیر نیستند می توانید از سایر جت پرینتر ها استفاده کنید که این ویژگی را ندارند. این مسئله قیمت دستگاه را نیز کاهش می دهد.

چاپ بدون تماس با سطح
در خطوط کارخانه ها و شرکت های مختلف معمولا نیاز است بدون تماس با محصولات، اطلاعات مورد نیاز بر روی آن ها درج شود. دستگاه جت پرینتر به خوبی این امکان را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

سرعت چاپ بالا
در بعضی از صنایع تعداد تولیدات روزانه بسیار زیاد است به همین دلیل چاپ اطلاعات بر روی آن ها نیز باید با سرعت زیادی انجام شود. دستگاه های جت پرینتر اطلاعات را با سرعت بالایی می توانند بر روی محصولات چاپ کنند تا روند تولید را با کندی رو به رو نکنند.

هر کدام از دستگاه های جت پرینتر ویژگی ها و خصوصیات خود را دارند. در بالا ما به مهم ترین ویژگی های مشترک این دستگاه کاربردی پرداختیم. شما می توانید اطلاعات و ویژگی های دستگاه جت پرینتر مورد نظر خود را از همان فروشگاه معتبر، جویا شوید.

انواع تکنولوژی جت پرینترها

دستگاه های جت پرینتر، تکنولوژی های متفاوتی دارند. از مشهور ترین تکنولوژی های جت پرینتر می توان به این موارد اشاره کرد: TIJ، Laser، TTO و CIJ . در ادامه هر کدام از آن ها را بررسی می کنیم.

Laser ( لیزرزی)

تکنولوژی لیزری در جت پرینتر ها با سایر موارد متفاوت است. جت پرینتر هایی که این نوع تکنولوژی را دارند سرعت چاپ بالایی داشته و در صورتی که محل نصبشان صحیح باشد، اطلاعات را با کیفیت بالایی چاپ می کنند. البته جت پرینتر هایی که تکنولوژی لیزری دارند نمی توانند بر روی تمامی سطوح اطلاعات را چاپ کنند در نتیجه برای همه صنایع مناسب نیستند. همچنین قیمت این نوع جت پرینتر ها بیشتر از سایر انواع جت پرینتر است. این دو عامل باعث شده است همه صنایع استقبال خوبی از این نوع جت پرینتر نداشته باشند. البته برای تولیدات با سرعت بالا مناسب است و در بلند مدت می تواند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد.

 

جت پرینتر دستی با صفحه لمسی

تکنولوژی TTO

در تکنولوژی TTO که چاپ انتقال حرارت نامیده می شود، ماده چاپی به کمک حرارت بر روی ریبون ذوب می شود و سپس بر روی سطح مورد نظر که یا کاغذ است و یا سلفون می چسبد. این نوع تکنولوژی برای چاپ اطلاعات بر روی برچسب و در مواردی که ماندگاری اطلاعات اهمیت زیادی دارد بسیار مناسب است. در صورتی که چاپ با سرعت و کیفیت بر روی بسته بندی های انعطاف پذیر مد نظر شما باشد، جت پرینتر هایی که تکنولوژی TTO دارند گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این نوع جت پرینتر ها به صورت اختصاصی برای همین کاربرد یعنی چاپ بر روی بسته بندی های منعطف ساخته شده اند.

تکنولوژی CIJ

جت پرینترهایی که دارای تکنولوژی CIJ هستند چاپ اطلاعات را با سرعت زیادی انجام می دهند به همین دلیل برای حجم کار زیاد مناسب هستند. این نوع چت پرینتر ها یکی از رایج ترین چاپگرها در بازارند که به خاطر این که همه کاره هستند طرفداران زیادی به خود اختصاص داده اند. این نوع تکنولوژی در تعداد سطر محدودیت دارد مثلا جت پرینتر ۲ سطر قابلیت چاپ ۳ سطر را ندارد. به همین دلیل در هنگام خرید باید به نیاز خود توجه داشته باشید.

تکنولوژی TIJ

جت پرینتر هایی که دارای تکنولوژی TIJ هستند، کارتریجی می باشند و از کارتریج های شرکت HP استفاده می کنند. این نوع جت پرینتر قیمت مناسبی دارد و در سال های اخیر استفاده از آن رواج زیادی یافته است. ساختار این نوع چاپگر ساده است و در صورت خراب شدن خیلی سریع تعمیر می شود. در زمان تعویض کارتریج، هد دستگاه نیز تعویض می شود که همین امر باعث تازه و سالم ماندن دستگاه می شود به همین دلیل خیلی کم آسیب می بیند.

انواع جت پرینتر

همانطور که تا الان متوجه شده اید جت پرینتر ها ویژگی ها و کاربرد های مختلفی دارند و بر همین اساس نیز به ۲ نوع ثابت و دستی تقسیم بندی می شوند.

جت پرینتر ثابت: در کارخانه هایی که تعداد زیادی محصول به صورت روزانه تولید می شود نیاز است جت پرینتر در انتهای خط تولید نصب شود تا با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک عملیات چاپ اطلاعات انجام شود. به دستگاه هایی که در این نوع کارخانه ها کاربرد دارند جت پرینتر ثابت می گویند.

جت پرینتر دستی: برخی از کارخانجات تولیدات بزرگی دارند و امکان حمل و نقل آن ها بر روی نوار نقاله وجود ندارد و خود اپراتور باید در چاپ اطلاعات بر روی آن ها نقش داشته باشد. در این جا از جت پرینتر دستی یا پرتابل استفاده می شود که قابل حمل هستند و برای چاپ اطلاعات بر روی محصولاتی مانند جعبه های بزرگ، بشکه ها، کیسه ها، گالن ها و … کاربرد دارند.

در این مقاله درباره انواع جت پرینتر و ویژگی ها و کاربرد های آن و نیز انواع تکنولوژی جت پرینتر ها صحبت کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده به شما در انتخاب دستگاه مورد نظرتان کمک کند.