جت پرینتر و لیبل چسبان

مقالات تخصصی در مورد جت پرینترهای صنعتی و لیبل چسبان های اتوماتیک از سوی پرینتر کالا برای خدمت رسانی بهتر به تولید کنندگان محترم ارائه میشود ، امید است که مقبول شما قرار گیرد

در باره " جت پرینتر صنعتی " و انواع جت پرینترها

کاربرد چاپ جوهر افشان روز به روز افزایش یافته است ، طیف گسترده ای از برنامه های نرم افزاری جدید برای چاپگرهای جوهر افشان اکنون امکان پذیر شده اند ، پیشرفت در فن آوری چاپگرهای جوهر افشان صنعتی و غیر صنعتی و جت پرینترها با سرعت فراوانی ادامه دارد .
در مقاله زیر به شرح مختصری از تکنولوژی های مورد استفاده میپردازیم :

۱- CIJ پرینترها :

سیستم های CIJ جوهر افشان ، جت پرینترهایی هستند که حرکت جوهر در آنها بصورت مداوم (CIJ) وجود دارد .
جریان مداوم جوهر توسط یک پمپ به داخل نازل هدایت شده و بعد از ورود جوهر به نازل میبایستی این مسیر مداوم جوهر بصورت قطره در آید ، نازل این وظیفه را بر عهده دارد و مسیر جوهر مداوم را به یک مسیر جوهر منقطه و قطره قطره در می اورد .
جریان مداوم جوهر از میان شارژ الکترود عبور کرده و قطرات به خود شارژ میگیرند. جریان جوهر بصورت قطرات منفرد و با شارژ متغیراز طریق شارژ الکترود عبور خواهند کرد .
میزان شارژ قطرات در واقع میزان انحراف قطره جوهر را تعیین میکند.
هنگامی که این قطرات از میان صفحات های ولتاژ بالا عبور می کنند درواقع مشخص خواهد شد که قطره در کجا فرود خواهد آمد .
در این مسیر ، یکسری از قطرات شارژ نخواهند گرفت و طبیعتا میبایستی یک مسیر برای بازگشت قطرات جوهر به داخل سیستم محیا نمود . وظیفه لوله گاتر برگشت این قطرات شارژ نشده به مخزن جوهر میباشد .
مهمترین مزیت جوهر افشان پیوسته سرعت آن است ، سیستم های جوهر افشان مداوم قابلیت اجرای بالایی دارند با سرعت بیش از ۳۰۰ متر در دقیقه. یکی دیگرمزیت های این نوع از چاپگرهای جت پرینتر این است که فرار قطرات بدون بار الکتریکی به سمت مخزن جوهر میباشد و این بازگشت باعث میشود که جوهر خشک نشده و دوباره به سیستم باز میگردد . این چرخش جوهر باعث تبخیر حلال درون جوهر شده و طبیعتا این تبخیر باعث غلیظ شدن جوهر خواهد شد و میبایستی با سیستم دیگری این تبخیر شدن حلال موجود در جوهر جبران گردد .بنابراین سیستم جت پرینتر جوهر افشان نیاز به یک مخزن حلال و یک واحد غلظت سنج نیز میباشد تا غلظت جوهر همیشه ثابت باشد .
این فناوری به طور گسترده ای در برنامه نویسی و مارک گذاری با سرعت بالا استفاده می شود
خطوط تولیدی که در آنها وضوح پایین ، توانایی برای شلیک بیشتر قطرات و سرعت بسیار زیاد لازم باشد مورد استفاده قرار میگیرد . پایین بودن کیفیت چاپ در این مدل از پرینترهای صنعتی مقرون به صرفه بودن هزینه چاپ را به همراه دارد ( CIJ Printer )

۲- DOD پرینترها :

تقاضای قطره
چاپ بر اساس تقاضا (DoD) به این معنی است که قطره جوهر فقط در صورت نیاز تولید می شود.
این کار به سه روش اصلی قابل انجام است: جوهر افشان حرارتی (همچنین به جت حباب نیز معروف است) ، ولو جت و پیزو الکتریک
جوهر افشان چاپگرهای Valvejet از دریچه های سوزنی و solenoids برای کنترل جریان جوهر استفاده می کنند ، بنابراین آنها نسبتاً کند هستند و استفاده از آنها – عمدتا در کدگذاری و مارک گذاری
صنعت – رو به زوال است. ما سیستم TIJ پرینترها و Valvejet پرینترها را توضیح خواهیم داد :

۳- TIJ پرینترها :

جوهر افشان حرارتی
جوهر افشان حرارتی (TIJ) رایج ترین فناوری است در SOHO (small office, home office) ( پرینترهای خانگی و اداری ) یا چاپگرهای رومیزی و برخی از چاپگرهای با فرمت گسترده . چاپگرهای TIJ از یک عنصر گرمایش کوچک در اثر جریان درون چاپگر برای بیرون کشیدن قطرات جوهر استفاده می کنند .

با استفاده از این عنصر باعث گرم شدن سریع آن می شود. این عنصر در تماس با جوهر است و باعث می شود مقدار کمی از جوهر به بخار تبدیل شده و حباب ایجاد کند
بنابراین داخل محفظه چاپگر جوهر مجبور است به بیرون پرتاب شود .
با توجه به گرمای مورد نیاز جوهرها برای تبخیر شدن ، طیف وسیعی از جوهرها وجود خواهد داشت تا در این روش از چاپگرهای جوهر افشان استفاده شوند .
این جوهر ها عمدتا مبتنی بر آب و یا حلال بوده و به جای استفاده از رنگها از رنگدانه ها جوهردر جوهر افشان حرارتی استفاده میشود که برای ساخت کم هزینه هستند ، اما کنترل بر روی بستر دشوار است ، بنابراین ایجاد تصاویر با کیفیت و عکس با کیفیت بالا نیاز به پوشش خاصی دارد .
تهیه و تدوین از : مهندس نادر محمدی

نحوه کار کرد جت پرینتر پیزوالکتریک حالت برشی

نحوه کار کرد جت پرینتر پیزوالکتریک حالت خم

نحوه کارکرد جت پرینتر TIJ

نحوه کارکرد جت پرینتر TIJ

نحوه کار کرد جت پرینتر DOD

نحوه کار کرد جت پرینتر CIJ

نحوه کار کرد جت پرینتر CIJ